Släktforskning...

Jag har en hobby utöver hästen och det är släktforskning... Jag älskar det! 
Det är så himla roligt och intressant med alla olika personers livsöden, och bara tanken på att alla dessa människor har gjort att jag har kommit till världen är ju faktiskt rätt häftig och imponerande!
 
Ett levnadsöde som fascinerat mig sen jag började släktforskningen är det om min mammas farmors pappa. Han står som "Fader okänd" i min mammas farmors födelsenotis, men i familjen har man pratat om en man med ett efternamn som skulle vara Von Unge, och när jag började följa min mammas farmors mor genom husförhören så dyker jag på en man som följer henne åt i husförhören och bor tillsammans med henne under några år, även under åren då min mammas farmor och hennes yngre syster föds. Den här mannen heter inte von Unge men han heter Unge i efternamn, och eftersom han bor tillsammans med mammas farmors mamma under de här åren så har jag ju kunnat misstänka att det faktiskt är han som är pappan.
Men som sagt, i böckerna stod det hela tiden "Fader Okänd". 
 
Efter flera år utan att få det bekräftat att han faktiskt var pappa till barnen så lyckades jag få fram en socialakt över familjen - och där står det att han är far till de två minsta barnen (min mammas farmor och hennes yngre syster)! Tänk, nu hade jag ju faktiskt fått det bekräftat!
 
Jag hade redan innan forskat mer om denna man, Johan Ernst Unge som han heter, och när jag får reda på mer och mer om hans liv så förstår jag att dels så har han nog själv inte haft det så lätt, men även kvinnorna i hans liv har nog inte heller haft det så lätt. För ja, det var fler än min mammas farmors mamma Hedda som var kvinna i hans liv.
Han var nämligen gift och hade tre barn när han träffade Hedda. Hans fru och de tre barnen bodde i Uppsala medan han själv och Hedda bodde i Göteborg.
Dock verkar inte familjelyckan i Göteborg tillsammans med Hedda vara särskilt länge heller, för efter bara några år så flyttar Ernst Johan själv till Karlskrona där han några år senare dör ensam.
 
Att han var gift redan förklarar ju varför Hedda och Johan Ernst aldrig gifter sig, men i socialakten jag fick så står hon både som förlovad och senare som änka (fast han inte då har dött ännu) och min tanke kring det är nog att det ansågs finare och bättre att vara förlovad och senare änka än att bara vara sambo på denna tiden. För något äktenskap blir det aldrig mellan Hedda och Johan Ernst. Han är ju som sagt redan gift....
Att hon benämner sig som änka i samma veva som Johan Ernst egentligen sitter fängslad på Långholmen tror jag berodde på just det att skammen nog var större att säga att man var ensamstående för att han var i fängelse, plus att jag tror att det är i den här vevan som förhållandet börjar knaka för det är inte lång tid efter att han kommer från Långholmen som han sen flyttar ifrån Hedda ned till Karlskrona.
 
Den här historien får mig ju även att fundera på hur Johan Ernsts fru i Uppsala känner och har det? Det kan inte ha varit lätt för henne heller att vara boendes där uppe med vetskapen att maken bor i Göteborg ihop med en annan kvinna. Samtidigt så var det nog inte heller så lätt att skilja sig på den här tiden.
Och även Hedda kan ju inte heller ha haft det lätt, det visar ju även socialakten, med två små barn med "okänd fader" även om han faktiskt erkänner att det är han men sen blir hon ju lämnad ensam med dessa två barn att försörja...
Och dessa barn då? Ja, de kan ju faktiskt inte heller ha haft det så lätt att växa upp utan en pappa i deras liv, och de är också alla kvinnor...
 
 
Karoline
2016-06-09 @ 14:11:06
URL: http://karoline.me

Jag älskar din nya blogg, jätteroligt att gå in här och läsa <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

speakheart.blogg.se

Mitt liv med häst, familj, inredning och en kärlek till Odd Molly...

RSS 2.0